Światowa Organizacja Zdrowia, podaje ogólną definicję zdrowia psychicznego jako: pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka. Większość ekspertów zgadza się jest jednak co do tego, że zdrowie psychiczne i zaburzenie psychiczne nie są dwoma końcami jednego kontinuum, czyli że brak rozpoznanej choroby psychicznej nie musi oznaczać zdrowia psychicznego. Ważnym kryterium jest również poczucie zadowolenia z życia, a nie tylko brak choroby.

Każdy doświadcza poczucia zmęczenia, smutku, rozdrażnienia, senności, niepokoju czy lęku. Jeżeli uczucia te nie są nasilone i nie powodują znaczącej dezorganizacji naszego dotychczasowego życia oraz towarzyszą jakiejś sytuacji, jakiejś zmianie w życiu (nawet pozytywnej), są naturalną reakcją naszego organizmu. Nie należy jednak lekceważyć tych odczuć, dobrze jest potraktować je jako sygnał z naszego organizmu, że należy o siebie zadbać.

Poniżej kilka ważnych zasad jak dbać o zdrowie psychiczne:

  1. Dbaj o bliskich – pielęgnuj więzi z rodziną i przyjaźnie.
  2. Ruszaj się – dbaj o aktywność fizyczną. Nawet półgodzinny spacer po parku może mieć pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu.
  3. Pamiętaj o odpoczynku. Zaplanuj dzień tak, aby znalazł się czas na odprężające aktywności.
  4. Śmiej się.
  5. Praktykuj życie chwilą oraz wdzięczność za to co Cię spotyka.
  6. Dbaj o swój sen. Żeby trwał wystarczająco długo i nie był niepotrzebnie przerywany
  7. Pamiętaj o drobnych przyjemnościach – muzyka, książki.
  8. Pomagaj innym. Bezinteresownie.
  9. Dbaj o swoje prawa – wyrabiaj w sobie asertywność.
  10. Żyj w otoczeniu natury. Korzystaj ze światła słonecznego.
  11. Dbaj o dziecko w sobie – rozwijaj kreatywność i ciesz się z małych rzeczy.
  12. Dziel się swoimi problemami i radościami z innymi.
  13. Zwracaj uwagę na to, co jesz.
  14. Dbaj o swoje zdrowie somatyczne.